torsdag 23 oktober 2008

Höj rösten för Roberto Saviano!

Roberto Saviano är en ung italiensk författare som skrivit boken ”Gomorra” om det organiserade kriminella nätverket ”la camorra” som härjar i Neapel. Sedan boken kom ut har han levt gömd, ständigt på flykt undan camorran som dömt honom till döden. Nu tvingas han till och med lämna sitt land. Italien räknas som en demokrati och tillhör EU. Om jag inte hade bott där hade jag haft svårt att förstå vilket inflytande de kriminella nätverken verkligen har i Italien. Det var den italienska motsvarigheten till programmet ”Efterlyst” som oåterkalleligt krossade min näst intill romantiserade bild av maffian. I Francis Ford Coppolas ”Gudfadern” är maffiabossarna sofistikerade herrar med grå tinningars charm som månar om ära och något slags heder. I verkligheten är de där männen vulgära, billiga och skoningslösa typer. Det förstår man bara av att genom tv följa polisens sökande efter lik i brunnar och hålor på Sicilien, se intervjuerna med verklighetens mafiosos och camorramän, med vettskrämda människor, anhöriga och vittnen som ”inte sett något”.

Det här pågår på nära håll. En ung författare tvingas lämna sitt land för att försöka rädda sitt liv. I ”Kvällsöppet med Ekdal” i går erbjöd Marcus Birro en fristad i sitt hem åt Roberto Saviano. Författarinnan Kerstin Ekman uppmanar Svenska Akademien att höja rösten i frågan. Bravo, bravissimo!!!! Enligt mig handlar det om att värna om yttrandefriheten i ett land som jag älskar på många sätt.

Läs mer på
SvD

Aftonbladet

DN

Inga kommentarer: