söndag 17 augusti 2008

Resultat: -23 miljoner kronor

Jag undrar vilken min uppgift i grundskolenämnden är? Att under ett antal timmar varje månad utan reflektioner klubba igenom de siffror och förslag till beslut som presenteras för mig och sedan gå hem och sova gott på natten? Det duger inte för mig. Vi som förärats uppdrag i nämnderna har ett stort och viktigt ansvar. Låt oss lägga ned all möda, kraft och tid som våra uppdrag kräver och förtjänar.

I tisdags kväll, den 6 november, sammanträdde grundskolenämnden. Jag anlände till kommunhuset i Skogsbo övertygad om att ett underskott på 23 miljoner kronor skulle föranleda diskussioner om förslag till lösningar och åtgärder. Men nej. ”2007 är ändå över snart så det är ingen idé att diskutera.” fick vi i oppositionen höra. Men 2008 då? Underskottet från 2007 trollas väl inte bort vid tolvslaget den 31 december?

Under hela mitt första år i grundskolenämnden har majoriteten undvikit diskussioner genom att hänvisa till att vi väntar på ett nytt system. När vi efterfrågat konsekvensbeskrivningar inför de beslut som vi förväntats fatta har oppositionen gång efter annan fastslagit hur löjeväckande vår begäran varit med hänvisning till att resultatet syns i efterhand. Här har vi nu ett resultat. Minus 23 miljoner kronor. Och vad gör majoriteten? Ber oss vänta vidare. På att styrsystemet ska förankras till fullo och på att utredningar ska genomföras. Vi väntar och väntar. Och det gör eleverna i Värmdös grundskolor också.

Inga kommentarer: