lördag 23 augusti 2008

Snabba cash på exets bröllop i Italien

För några veckor sedan damp det ner en inbjudan till ett bröllop i min brevlåda. Det är mitt ex som ska gifta sig. Nu misstänker du att det här är en svartsjukeblogg. Det är det inte. Det var tio år sedan vi var ihop, vi har varit goda vänner ända sedan dess och jag har tjatat i över ett år på att han äntligen ska fria till sin Gina (namnet är fingerat) som han redan har två barn med. Den yngste sonen ska förresten döpas i samband med bröllopet.

Bloggen handlar om deras liste di nozze - bröllopslistor. Som gäst ombeds man rakt av sätta in pengar på inte mindre än tre bankkonton. Ett bröllopsresekonto, ett bröllopsgåvokonto och ett dopgåvokonto. Brudparet förväntar sig alltså pengar och det handlar inte om kuvertavgifter.

Nu kan man tro att brudparet är ungt, oetablerat och just i färd att sätta eget bo. Inte precis. Mitt ex kör Ferrari, Lamborghini och Porsche till vardags, äger fler än en handfull tre- och fyrstjärniga hotell mitt i Rom och en stor vingård i Umbrien. Paret bor i en minst sagt exklusivt inredd gigantisk våning i Roms centrum. Det där får en ju att fundera på hur mycket man som gäst förväntas spendera. Förstår du mitt dilemma? Ska de sedan publicera hur mycket var och en donerat dessutom? Nej, jag vet inte… Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt…

Inga kommentarer: