onsdag 3 september 2008

Sant utanförskap.

Om du så bara läser en artikel i dag ber jag dig välja Adryan Lindens ord i ETC.

Han berättar om hur han som ung bäddades ned klockan 22.00 varje kväll och hur han därefter låg och lyssnade på sina syskon som skrattade och umgicks ute i bostaden. Själv kunde han inte kliva upp och göra dem sällskap på grund av sin funktionsnedsättning. Snacka om utanförskap!

Adryan berättar också hur lagen om rätt till personlig assistans gav honom liv. Nu vill man ändra i den lagstiftningen för att spara pengar. 15 procent låter inte så allvarligt men
Adryan Linden förklarar vad 15 procents livsnedskärning kan innebära:

”15 procent mindre frihet som tvingar dig att välja mellan städning eller att bajsa.
15 procent mindre möjlighet att kunna säga till sin mamma eller pappa: ”Jag älskar dig.”
Det handlar om att bli 15 procent mindre syskon – du förstår, en människa kan inte bli 15 procent mindre.
Så om du exempelvis ifrågasätter FRA-lagstiftningen, skulle vi behöva dig till en lika viktig, om inte viktigare kamp. Att hjälpa oss på botten av samhället i försvaret av vår rätt att få vara 100 procent människa och inte 85 procent varelse.”

Jag vill ha 100% av min syster och mina vänner med funktionsnedsättningar så jag utmanar DIG! Solidarisera dig i kampen för gravt funktionshindrades rätt till personlig assistans – kampen för liv! Skriv en rad till politikerna, kontakta närmaste handikapporganisation och ta upp ämnet med kollegorna under kafferasten! Det handlar om att inte placera människor i utanförskap. Det handlar om livet.

2 kommentarer:

Adryan von Linden sa...

Tack för ditt stöd. :)

Anonym sa...

Hej och hallå!

Uppskattar din blogg. Om du vill får du gärna titta in på mina två bloggisar,http://personligassistans.wordpress.com
och http://bjornthoren.wordpress.com

den sista är en blandning av mina tankar från roten, men det finns även en del om assistans där också.

Tack för att du bryr dig.

Hoppas vi hörs/läses.

kram/Nalle