söndag 28 september 2008

Två kvinnor med trovärdighetsproblem

I dag på newsmill.se skrivs det om Liza Marklund. Författaren och skribenten som upplyst Sverige om mäns våld mot kvinnor. Just hon har anlitat en ny agent som är dömd för att ha misshandlat sin sambo. Hur ska Marklund någonsin mer med trovärdighet kunna uttala sig om mäns våld mot kvinnor? Jag vet inte.

På samma sajt finns en artikel av Ireen von Wachenfeldt. Hon var en gång ordförande i ROKS, riksorganisationen för kvinno- och tjejjourer i Sverige. Det var hon som väckte rabalder genom att hävda att män är djur. Som hon sa det kunde hon lika gärna ha sagt odjur. En grov och fördomsfull generalisering som ledde till att hon avgick som ordförande. Nu har hon skrivit något tänkvärt med anledning av den senaste massakern i Finland. Tyvärr tänker jag direkt på mansfobi när jag ser von Wachenfeldts namn i kombination med rubriken ”Han dödade för att han är man”. Så hade jag inte tänkt om jag inte hade förutfattade meningar sedan ”män är djur”-uttalandet. För mig miste hon en del av sin trovärdighet i och med det där yttrandet.

Som tur är läste jag ändå von Wachenfeldts text. Bland annat konstaterar hon att såväl män som kvinnor känner rädsla om de nattetid möter en grupp män längs hemvägen. Ingen skulle känna fruktan inför att behöva passera en grupp kvinnor. Sant. Lustigt nog konstaterade en vän, manlig sådan, till mig detsamma alldeles häromkvällen. Måste erkänna att det var något av en aha-upplevelse för mig. Det här konstaterandet borde snarare förena män och kvinnor än skapa en klyfta mellan oss. Ingen vill vara rädd. Visst är de flesta mördare, våldsverkare och våldtäktsmän män. Men de flesta män varken slåss, mördar eller våldtar. Rädslan för att gå hem ensam i mörkret är alltså något som vi kvinnor delar med jättemånga män. Så varför göra det till en feministfråga? Varför känner sig män utpekade som grupp? Nej, skippa de där gamla schismerna och låt oss arbeta tillsammans för en bättre värld. Gamla klyschor är inte alltid så tokiga.

Von Wachenfeldt förespråkar också tjejgrupper och att tjejer ska ta plats på killarnas bekostnad. Det tycker jag låter lite fånigt och lite konstlat. Handlar det inte i stället om att lära ut respekt för sina medmänniskor och deras liv. Om man är kille eller tjej spelar väl ingen roll.

Inga kommentarer: